Dette er da et bilde av en serie, som er en kampanje laget av statens vegvesen, som argumenterer og reklamerer for bruk av bilbelte. Det gyldne snitt: Kontraster: Itten: Svart hvitt kontrast Valør: Kontraster i lys * Førsteinntrykk * Kommunikasjonssammenheng * Denotativ beskrivelse * Blikkfang, interesse, overtalelse * Målgruppe * Vurdering Reklamekampanjen er først og fremst laget for å informere og opplyse. Ikke for å selge noe eller for å få en fordel for seg selv, den er for mottakeren. Dette gjør at mottakeren kan slappe litt mer av, og vet at det er helt uforpliktende. dismember: En helsides annonse fra Statens vegvesen er en av flere i en kampanje som har som mål å øke bilbeltebruken. Målgruppen for akkurat denne annonsen er ungdom, særlig unge gutter. Unge mennesker er de som slurver mest med bruken av bilbelte, og de mest uvørne er unge gutter. Budskapet er like enkelt som det er klart: Bruk bilbelte for din egen sikkerhets skyld. Noe annet er farlig og kan få dramatiske konsekvenser for liv og helse. Blikkfanget er et fotografi i sort/hvitt som fyller øvre halvdel av annonsen. Det er et nærbilde som viser et utsnitt av ansiktet til en ung gutt Kenneth - med stygge arr over nesen og øyet samt blåmerker under øynene.
Gutten ser rett på leseren, og ansiktsuttrykket viser at han er i sjokktilstand og er redd. Inne i bildet ser man et sitat der gutten forteller hvor heldig han er som har fått beholde helsen etter en kollisjon i 50 kilometer i timen. Ordbruken i utsagnet er konkret og direkte, med uttrykk som rettet opp ansiktet og skrudde sammen kraniet. At guttens navn og alder er oppgitt, gir inntrykk av noe autentisk. Leseren får vite hvilken person som har vært utsatt for ulykken, og hva slags ulykke det dreier seg om. Hele den situasjonen som bilde og tekst formidler, vil gjøre et sterkt inntrykk på mottageren fordi det er skremmende, konkret og nært. Målgruppen vil identifisere seg med Kenneth og ta budskapet... If you privation to get a full essay, order it on our website: Orderessay
If you want to get a full essay, wisit our page: write my essay .
No comments:
Post a Comment